QUÈ SÓN ELS TALLERS?

Són accions formatives de caràcter participatiu, en què s’expliquen els orígens i les causes psicològiques de la submissió lingüística, i sobretot, s’aprenen i practiquen recursos conductuals per a superar-la.

 

La  submissió lingüística és l’hàbit sistemàtic de convergir a la llengua dominant. No és una exclusiva nostra, sinó l’actitud majoritària entre els parlants de llengües minoritzades, a tot el món.  En el nostre cas, hi ha tres característiques que ens permeten de ser moderadament optimistes respecte a la possibilitat de convertir la submissió en assertivitat:

Tot això ens fa pensar que, si aconseguim generar una massa crítica suficient, és possible revertir la situació de precarietat social causada pels segles d’imposició del castellà que hem viscut.

Durant els tallers, analitzem les situacions més habituals en què els participants expetrimenten incomoditat quan s’expressen en català, i cerquem solucions satisfactòries, partint d’un enfocament estratègic de les interaccions socials.

Accions de formació en assertivitat lingüística

Acció

Durada

Adreçada a

Conferència: “I si parlem (més) en català?

1 h

Públic en general.

Presencia oen línia.

TABAL: Taller Breu d’Assertivitat Lingüística

2,5 h

Gent que vol mantenir-se en català, i li costa aconseguir-ho.

TAL: Taller d’Assertivitat Lingüística

6 h en 2 dies

Activistes interessats en conéixer els fonaments de l’entrenament en assertivitat lingüística, per tal de poder actuar com a models d’altres persones.

Objectius:

  1. Fer reflexionar sobre els nostres hàbits lingüístics.
  2. Ajudar a entendre com afecten la salut social del català.
  3. Promoure la voluntat de canviar d’hàbits en la direcció d’usr més el català.

Continguts:

  1. Els usos lingüístics: quan, com i perquè amaguem la llengua.
  2. Què és l’assertivitat lingüística.
  3. Què ens cal per a ser més assertius lingüísticament.
  4. Alguns trucs útils.

Objectius:

  1. Entendre les raons dels nostres usos lingüístics habituals.
  2. Adquirir i practicar recursos útils per a modificar-los.

Continguts:

  1. Com s’aprén la submissió lingüística
  2. Com podem capgirar-la: l’assertivitat lingüística.
  3. Recursos útils.
  4. Aprendre a generar recursos.

 

Objectius:

  1. Conéixer en profunditat les raons de l’hàbit de submissió lingüística
  2. Adquirir i practicar recursos útils per a modificar-lo.

Continguts:

  1. Aprenentatge i condicionament de la submissió lingüística: la desemparança apresa
  2. L’assertivitat lingüística: una proposta no ideològica.
  3. Comunicació assertiva: com actuar sobre la conducta dels altres.
  4. Autodefensa lingüística: fer front a atacs i crítiques destructives.
  5. Recursos per a ser més assertius, i influir la conducta dels altres.